در ملاقاتى که حضرت یحیى علیه السلام با ابلیس نمود، در ضمن
سخنانى که آن حضرت با آنان ملعون داشت ، مى پرسد: اى ملعون !
چه چیز بیشتر موجب خوش حالى و روشنى چشم تو مى گردد؟
عرض کرد: زنان (بى ایمان ) که ایشان تله ها و دام هاى من اند.
وقتى لعنت و نفرین هاى صالحان بر من جمع مى شود، نزد زن ها مى
روم و از ایشان دل خوش مى گردم .
در حدیث دیگرى آمده است : ابلیس به خدمت حضرت یحیى علیه السلام
عرض کرد: اى یحیى ! هیچ چیز مثل زنان کمر مرا محکم نمى کند و
چشمم را روشن نمى گرداند. ایشان تله ها و دام هاى من اند و
تیرى هستند که به وسیله آنان خطا نخواهم کرد: پدر و مادرم به
فداى ایشان باد.
سپس افزود: اگر آنان نبودند، من نمى توانستم پست ترین و بى عرضه ترین مردان را گمراه کنم ! چشم من به ایشان روشن است ، به واسطه ایشان به مرادم مى رسم ، به سبب آنها مردم دنیا را به پرتگاه مى برم . مهمترین وسیله اى که شیطان جهت اغواى آدمیان به کار مى برد، در درجه اول زنان - بى دین و شرور - و پس از آن پول است . از این جهت گفته شده : زنان (بى تقوا) زاده شیطان اند.(204)
در پروتکل دانشوران صهیون ( اساسنامه فعالیت های صهیونیسم جهانی) آمده است :
ما باید کاری بکنیم که اخلاق در همه جا ویران شده تا راه سیطره ما را بگشاید .
- برای نابود کردن «گوییم» ( غیر یهودی ها) عشق به عیاشی و تجمل پرستی را در بین آنها
رواج می دهیم، زیرا سیری ناپذیری این گرایش، به هیچ چیز رحم نمی کند و همه را می بلعد ...
- ادبیاتی نامفهموم و مستهجن رواج می دهیم تا بتوانیم در برابر برنامه های خودمان
نوعی آرامش در مردم ایجاد کنیم.
- برای آنکه توده ها در گمراهی بمانند و ندانند با آنها چه می شود،
با ایجاد وسایل لذت بردن و شهوترانی، آنها را به خود مشغول کنیم .
رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع)
سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از
آنجاهایی که فرشتگان میخندند) زمانی است که زن بیحجابی و بدحجابی
میمیرد، و بستگان او را در قبر میگذارند و روی آن زن را با خشت و خاک
میپوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان
میخندند و میگویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک
میکرد و به گناه میانداخت(پدر و برادر و شوهرش و...از خود غیرت نشان
ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند
او را میپوشانند.
منبع : مواعظ العددیه : ص 90 ، فوائد الرضویه : ص 563
در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما»
(ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند
تا شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.
مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این
کلمه، بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که
پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب
نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است.
بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به
نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق
شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت
نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم،
حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی،
فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از
مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزشها و گناههای
روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان
تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان
در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند.
هدف و فلسفه حجاب
هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیلهی تزکیهی نفس و تقوا به دست میآید: